Vendula Chalánková

vernisáž 12. 9. 2018 v 18.00 hod.
Vendula Chalánková

Dílo Venduly Chalánkové nepostrádá vtip a humor. Je to jeho základní součást, přímý nositel významu i význam samotný. Často velmi černý a cynický, nejde však o legraci za každou cenu. Obsah není vyměněný za samonosnou pointu a sdělení zůstává základním prvkem, ze kterého vše vychází. Námětem tvorby je okolní dění, konzumní společnost a především umělkyně samotná. Osobní život Chalánkové je přímo propojený s jejím dílem. Divákovi jsou předávány jednotlivé výjevy skrze různá média. Všední situace plné trapnosti a okamžiků, které zná každý ze svého okolí, představuje skrze komiksové stripy, jejichž vtipnost vychází z důvěrnosti dané situace. Právě trapnost posunutá až na okraj výbuchu smíchu se objevuje také v jejích instalacích a performancích.

Svět konzumu a spotřeby je dalším stálým zdrojem inspirace. Symboly, které nás neustále obklopují, bere vizuální umělkyně do svých rukou a vypouští je zpět do světa v podobě uměleckých artefaktů. Například jako závěsná plátna, ze kterých se skládá Série elektrospotřebičů nebo Obrazy oblečení.

Technikou, která je pro Chalánkovou ale nejvíce typická, je výšivka. V roce 2004 vznikla její série vyšitých sms zpráv. Obrazy dnes již zastaralých displejů mobilů prezentují pomíjivé vzkazy. To, co někdo vyťukal do svého mobilu, je zachyceno skrze paralelní (mnohem pracnější) pohyb rukou.  Tradiční technikou jsou archivované záznamy moderních vymoženosti, které ztrácejí na aktuálnosti se stupňující se rychlostí.

Vyšité jsou také ilustrace v autorských knihách O Červené Karkulce a O perníkové chaloupce. Nafocené i reálné výjevy z různorodých textilií originálním způsobem pojímají klasické příběhy pro děti.

Vendula Chalánková stojí rovněž za autorskou značkou s názvem "Zvrhlý vkus“, kterou založila v roce 2003. Pod tímto označením vznikají designové, převážně šité, produkty, jejichž námětem jsou zvířátka, lidé a bytosti ze světa pohádek. Viděny jsou ovšem optikou odrostlého dítěte, se zkušenostmi z reálného světa a specifickým smyslem pro humor. Sama autorka je představuje takto:

Nášivky zvířátka a holčičky jsou nositeli existencionálních dramat. Holčičky za použití puntíkovaté látky trpí nerudnou pletí, nebo lupy. Zvířátka jsou roztomilí chudáci. Zajíčci přicházejí o ouško, zub, nebo o celou hlavičku. Panda je po úrazu. Sestřička liška je zbrocena krví. Medvídek má na hlavě kalhotky a v očích provinilý výraz. Medvídek pan Blitka zvrací.“

Realizace na zakázku jsou nedílnou součástí autorčiny tvorby. Počítačová grafika je jak nástrojem, tak tématem děl, pracuje ale také s architekturou a jejími dílčími prvky. Například podoba vlastní vily Dušana Jurkoviče byla námětem pexesa, které pro tento dům vytvořila. Obrázky dvojic vycházející ze stylizovaných prvků lidového umění jsou ve stejných základních barvách, jakých užil architekt ve svém domě. Krabička na kartičky má podobu vily samotné. Krom digitálních a počítačových realizací je Chalánková také autorkou projektů reagujících na konkrétní prostor. K posledním patří židle pro kavárnu Morgal, jež byla v červnu 2014 otevřena v prostorách bývalé zákristie v Místodržitelském paláci v Brně. V přízemí jedné z pěti budov Moravské galerie v Brně proběhla před otevřením rekonstrukce, během níž byla také odhalena část původní barokní fresky. Při výtvarném dotváření několika židlí TON vycházela Chalánková z barevnosti a tvarosloví odkryté nástropní malby. Jejich pojetí je tak oproti jiným dílům umírněnější, odpovídající záměru. Různorodost a pestrost jak formální, tak vizuální, stejně jako užívání základních, nelomených barev ale zůstávají poznávacím znamením tvorby této umělkyně.

 

Michaela Banzetová 

Kdy

  • 12.9.2018 — 16.11.2018, 1:00

Kde

Kulturní zařízení města Valašského Meziříčí